Voor meer info over de bedoeling en het gebruik
van het ‘tafelatomium’, klik in het openignscherm op
‘blikvangers’.
Doel-
Rekenvoordeel toepassen bij vermenigvuldigingen
b.v. 9 x 13 =
(10 x 13) – (1 x 13)
5 x 13 = ½ van (10 x 13)
8 x 13 = 2 x (4 x 13) = 2 x 2 x 13
Verloop?
|
Er verschijnt een product bv. 8 x 25
Het skatertje neemt plaats bij 1x 25. Het product van 1x 25 wordt
ingevuld.
De leerlingen hebben volgende
mogelijkheden:
* met de pijltoetsen surfen ze naar 8x. Ze vullen al dan niet de
tussenproducten in.
Indien ze dat doen, krijgen ze directe feedback.
* ze klikken op het vak 8x en vullen het eindproduct in.
* ze klikken op een willekeurig vak om te
starten.
|
Gradatie
Bij het inloggen bepaalt u wat u wil oefenen
(zie schermafdruk).
Tip
Leerlingen die de relaties tussen de
vermenigvuldigers goed onder de knie hebben, zullen
later, bij het rekenen met kommagetallen, tot meer efficiënte
strategieën komen.
bv. 8 x 3,5 drie
keer verdubbelen: 3,5 7 14
28
5 x 6,8 eerst 10x
(68) dan halveren (34)