30. Tafeltatomium
Voor meer info over de bedoeling en het gebruik van het ‘tafelatomium’, klik in het openignscherm op ‘blikvangers’.
Doel- Rekenvoordeel toepassen bij vermenigvuldigingen
      b.v. 9 x 13 = (10 x 13) – (1 x 13)     
            5 x 13 = ½ van (10 x 13)
                        8 x 13 = 2 x (4 x 13) = 2 x 2 x  13
Verloop?
graphic
Er verschijnt een product bv. 8 x 25
Het skatertje neemt plaats bij 1x 25. Het product van 1x 25 wordt ingevuld.
De leerlingen hebben volgende mogelijkheden:
* met de pijltoetsen surfen ze naar 8x. Ze vullen al dan niet de tussenproducten in.
Indien ze dat doen, krijgen ze directe feedback.
* ze klikken op het vak 8x en vullen het eindproduct in.
* ze klikken op een willekeurig vak om te starten.
Gradatie
      
Bij het inloggen bepaalt u wat u wil oefenen (zie schermafdruk).
Tip
   
Leerlingen die de relaties tussen de vermenigvuldigers  goed onder de knie hebben, zullen  later, bij het rekenen met kommagetallen, tot meer efficiënte strategieën komen.
     bv. 8 x 3,5    drie keer verdubbelen:   3,5  7   14 28
          5 x 6,8   eerst 10x (68)  dan halveren (34)