Doel Vlot optellen tot
1000.
Verloop
|
Er wordt een
opgave aangeboden.
De leerling kan het antwoord intikken of eerst een visuele
voorstelling oproepen. Er zijn 5 mogelijkheden:
- MAB- blokjes;
- duizendveld ;
- kubus;
- euro;
- getallenlijn.
De MAB-blokjes, de kubus (niet bij min) en het duizendveld kunnen
‘gemanipuleerd’ worden: de leerling kan blokjes
bijplaatsen en zo een oplossing(sstrategie)
vinden.
|
Gradatie
* Vanaf de zesde opgave kan het schema enkel
nog bij de herkansing worden opgeroepen.
* Bij het kiezen van het scenario moet worden opgegeven welke
reeks(en) geoefend worden. De reeksen zijn in stijgende
moeilijkheidsgraad geordend. U kunt eventueel meerdere reeksen
combineren.
Zorg-tip
Het werken met de schema’s is een
ideale manier om de denkweg van de leerling bloot te leggen.
Observeer en laat verwoorden. Neem tijd om bij het manipuleren van
de blokjes ook eens een alternatieve oplossingsstrategie uit te
proberen bij opgaven waar dit een duidelijk rekenvoordeel biedt.
b.v. 125 + 19 eerst 20 bij en dan 1 weg.