26.Plus
Doel   Vlot optellen tot 1000.
Verloop
graphic
Er wordt een opgave aangeboden.
De leerling kan het antwoord intikken of eerst een visuele voorstelling oproepen. Er zijn 5 mogelijkheden:
- MAB- blokjes;
- duizendveld ;
- kubus;
- euro;
- getallenlijn.
De MAB-blokjes, de kubus (niet bij min) en het duizendveld kunnen ‘gemanipuleerd’ worden: de leerling kan blokjes bijplaatsen en zo een oplossing(sstrategie) vinden.
Gradatie
* Vanaf de zesde opgave kan het schema enkel nog bij de herkansing worden opgeroepen.
* Bij het kiezen van het scenario moet worden opgegeven welke reeks(en) geoefend worden. De reeksen zijn in stijgende moeilijkheidsgraad geordend. U kunt eventueel meerdere reeksen combineren.
Zorg-tip
Het werken met de schema’s is een ideale manier om de denkweg van de leerling bloot te leggen. Observeer en laat verwoorden. Neem tijd om bij het manipuleren van de blokjes ook eens een alternatieve oplossingsstrategie uit te proberen bij opgaven waar dit een duidelijk rekenvoordeel biedt. b.v. 125 + 19 eerst 20 bij en dan 1 weg.