Deze scenario's
sluiten aan bij het verhaal van
Sahib. Zie hoger.
Wat valt er te leren?
Inzicht verwerven in de tientalligheid en het
plaatswaardesysteem van ons talstelsel.
Oefenverloop
|
1
De leerlingen zien een aantal schapen.
Door te klikken op T en E, boven de abacus,
groeperen ze de schaapjes per 10 of per 1.
Als ze klaar zijn,
klikken ze op Sahib.
|
|
2
Een abacus geeft aan hoeveel voorwerpen (hier
boekentassen) moeten gekocht worden.
De leerlingen klikken op de dozen van 10 en/of op
een single-doos om het passende aantal figuren te stempelen.
|
|
3
Sahib en Indi tonen met behulp van hun abacus
hoeveel schapen ze hebben.
De leerlingen moeten het passend
vergelijkingsteken aanklikken.
|
Vleugje didactiek - Gebruik abacus - Getallen
boven de 20?
* De abacus is een geknipt instrument om te
werken aan het beoogde inzicht. Hij laat duidelijk zien dat NIET de
grootte, NIET de kleur, maar enkel de RANG bepalend zijn voor de
waarde van een cijfer
* We werken ook met hoeveelheden boven de 20. Dat
is noodzakelijk om te kunnen inspelen op verschillen tussen T en E.
Het is niet de bedoeling dat de leerlingen de hoeveelheden
benoemen. Het volstaat dat ze zeggen: er zijn 3 groepen van 10 en 8
losse.