Bij de uitbreiding van
het getallenveld tot 20, besteden sommige rekenmethodes aandacht
aan de opbouw van ons tientallig stelsel.
Waarom schrijven we tien, elf,
twaalf .. met twee cijfers? En
waarom elf met twee 1-tjes?
In Spits me Bits 1
hebben we enkele scenario’s gestopt die u de kans geven om
aan dit inzicht te werken. Meer zelfs, de computer laat u toe dit
te doen op een manier die anders nauwelijks haalbaar
is.
Als steunpunt
gebruiken we een abacus én een verhaal: Het verhaal van
Sahib.
In het verhaal vertellen we op een ludieke manier
de grootste wiskunde-uitvinding alle tijden nl. de invoering van
het positiestelsel.
Het verhaal bestaat
uit twee delen:
- Van een slimme
herdersjongen.
- De onzichtbare
abacus.
Die kunt u best in
twee sessies vertellen.
Klik op
dezelinkom het verhaal op te roepen (PDF). Druk het af
en
LEERKRACHTASSISTENT
Bij elk deel hoort een
simulatie. Die kunt u best aansluitend bij uw vertelling
demonstreren.
Digibord+ 11 kunt u
gebruiken om de manier waarop Sahib schapen telt de
verduidelijken.
Digibord+ 12 om te tonen hoe de koninklijke abacus
werkte.
Oefengedeelte
Scenario’s 1 tot
3 sluiten rechtstreeks aan bij het verhaal.
Bij scenario 1 moeten de leerlingen (net als Sahib – eerste
deel van het verhaal) schapen tellen door ze per 10 te groeperen en
de hoeveelheid voor te stellen op de abacus.
In scenario 2 moeten
ze (net als de dienaars van de koning – tweede deel) inkopen
doen op basis van de abacus.
In scenario 3 moeten
ze hoeveelheden, voorgesteld op de abacus, vergelijken. Dat komt
niet in het verhaal voor.