Oefenscenario's
H1
Zagen*
|
Aflezen en afmeten
|
H2 Herleid
|
1-5 Van m naar dm en
cm
6 – 10 Van dm en cm naar m
|
H3 Duo’s
|
Wat hoort samen? Lengte en
euro. 5 dm = 0,5 m € 1,5 = 150
cent
|
H4
Maatbeker*
|
1-5 Hoeveel? Lees
af
6-10 Afmeten
|
H5 Herleid
|
1-5 Van liter naar dl en
cl
6 – 10 Van dl en cl naar liter
|
H6 G.G. Wie is
snelst?
|
Zeppelins. Wie is snelst? Rubriceren
herleidingen lengte, inhoud, euro.
|
Zaagmachine
|
Simuleert het afzagen
van een plank tot op 1 cm nauwkeurig. (H1)
|
Meetlat
|
Simuleert het afmeten
met een lat tot op 1 mm nauwkeurig.
|
Maatbeker
|
Simuleert het bijvullen
en wegnemen tot op 1 cl nauwkeurig. Ijking in dl, cl, breuk.
(H4)
|
Oefensessie inleiden.
Het is aan te raden
dit traject over twee sessies te
spreiden.
Sessie 1. Lengte.
Vertrek vanuit de leerkrachtassistent (zaagmachine).
Laat de leerlingen dan zelfstandig werken met H1 tot H3 .
Wijs erop dat ze in H1 ongeveer hetzelfde kunnen doen als in de
leerkrachtassistent.
Wie klaar is, mag dan - per twee - één of meer van de
vroeger gespeelde Gerdie Games spelen.
Sessie 2. Inhoud.
Vertrek vanuit de leerkrachtassistent (maatbeker).
Laat dan zelfstandig oefenen H4 tot H6.
H6 is nieuw. Best ook kort toelichten.