5 Helft
Leerinhoud: oefeningen als 1,4 : 2  : flexibel hoofdrekenen
graphic
Probeer en leerfase.
Zie C4: dubbels
Oplossingsstrategieën
Merk op dat ook hier twee strategieën worden gesuggereerd.
MAB. 2,4 : 2 betekent hier 2:2 0,4 : 2. Deeltal splitsen per rang.
Leerbord.  2,4 : 2 => 24 tiende : 2 = 12 tiende = 1,2
Gradatie
Bij niveau 1  zijn zowel het cijfer van de eenheden als dat van de tiende even.
Bij niveau 2  is het cijfer van de eenheden een oneven getal. Dat is een stuk lastiger.
Bij het toepassen van strategie 1 (deeltal splitsen) betekent het dat we best als volgt splitsen:
       3,4 : 2  =>    2 : 2 = 1      1,4 : 2 = 0 ,7
Vermoedelijk kennen de leerlingen deze werkwijze van het werken met natuurlijke getallen.
       34 : 2 = (20 + 14) :2 = 10 + 7 = 17
Oefenfase
In de oefenfase komt deze gradatie terug. Let op de deeltallen in de tweede kolom.
graphic