Leerinhoud:
oefeningen als 1,4 : 2 : flexibel
hoofdrekenen
Probeer en
leerfase.
Zie C4:
dubbels
Oplossingsstrategieën
Merk op dat ook hier
twee strategieën worden gesuggereerd.
MAB. 2,4 : 2 betekent
hier 2:2 0,4 : 2. Deeltal splitsen per rang.
Leerbord. 2,4 :
2 => 24 tiende : 2 = 12 tiende = 1,2
Gradatie
Bij niveau 1
zijn zowel het cijfer van de eenheden als dat van de tiende
even.
Bij niveau 2 is
het cijfer van de eenheden een oneven getal. Dat is een stuk
lastiger.
Bij het toepassen van strategie 1 (deeltal splitsen) betekent het
dat we best als volgt splitsen:
3,4 :
2 => 2 : 2 =
1 1,4 : 2 = 0 ,7
Vermoedelijk kennen de
leerlingen deze werkwijze van het werken met natuurlijke
getallen.
34 : 2 =
(20 + 14) :2 = 10 + 7 = 17
Oefenfase
In de oefenfase komt
deze gradatie terug. Let op de deeltallen in de tweede
kolom.