3. Tover een nul
Leerinhoud: optellingen en aftrekkingen tot op 0.01. De termen hebben een verschillend aantal cijfers na de komma.
graphic
Verloop
De leerlingen kunnen ofwel:
- het antwoord onmiddellijk invoeren, zonder gebruik van de MAGIC_knop;
- eerst klikken op de MAGIC-knop. De opgave verandert dan in   0,30  + 0.15.
Dat gebeurt automatisch na een fout.
Extra diagnostische informatie in de scorestrook.
graphic
Het is een klassieke fout dat leerlingen bij dergelijke opgaven gewoon de cijfers na de komma optellen zonder rekening met de waarde (afdruk).
Het is belangrijk dat de leerling zich bewust wordt van deze verkeerde strategie. Ook is het wenselijk dat u snel detecteert welke leerlingen deze foute redenering toepassen.
Daarom gaat het programma bij dit scenario, na elke gemaakte fout, na of de verkeerde strategie werd toegepast. Indien ja, krijgt de leerling een 'klap van de hamer'. Bovendien wordt in de scorestrook getoond hoeveel dergelijke fouten werden gemaakt.
Deze diagnostische antwoordanalyse is een unieke faciliteit van EWOC software.