G1 Op de spronglijn.
PLus
|
Plus: 1,5 + 1,03
|
G2. Op de spronglijn.
MIN
|
Min: 1,6 - 0.08
|
G3. Tover een nul
|
Plus en min. Geen
hulpvoorstelling.
|
G4. .. indien nodig
|
Splits: 2,45 = 2,4 + .
|
G5 Delen
|
Oefeningen als 2,3 :
2
|
G6 GG Belspel
|
Inoefenen en testen. Plus en min. Puntsommen.
Tempodruk.
|
In dit traject
focussen we op de noodzaak op het toevoegen van een NUL bij de
termen of factoren van een opgave om de bewerking vlot te
kunnen oplossen.
Bij plus en min is dat
noodzakelijk om fouten te voorkomen als 0,5 + 0.21 :
0,26.
Bij delen is het
toevoegen van een 0 nodig bij opgaven als: 2,3 : 2 = 2.30 :
2
Oefensessie
inleiden.
In scenario 1 en 2
laten we - via de simulatie van de spronglijn - ervaren dat een
sprong van 0,3 heel wat groter is dan een sprong van + 0,03. De
leerlingen maken er ook kennis met de MAGIC-knop.
In scenario 3 en 4 testen we dan in hoeverre de leerlingen de
strategie beheersen.
Demonstreer het gebruik van de getallenlijn en de MAGIC knop bij
scenario G1.
Scenario
G6. Achtervolgingsspel. Dat vergt wel een demonstratie
vooraf.
Gebruik van de
MAGIC knop.
|
Door te klikken op
de MAGIC knop krijgen de termen bij plus en min evenveel cijfers na
de komma. Bij het delen wordt aan het deeltal een NUL
toegevoegd.
Het gebruik van de
MAGIC-knop is vrij. De leerlingen hoeven de knop niet in te
drukken. Ze kunnen het toevoegen van de NUL ook in gedachten
doen.
|