Wat valt er te
leren?
* Onderzoeken
en begrijpen hoe je beweringken van de vorm TE +/- E kunt
aanpakken.
* Diverse
hulpvoorstellingen leren hanteren.
Instellen:
bewerking, brug of niet (9
combinatiemogelijkheden).
Scenario's
|
De leerlingen kunnen
de bewerking eerst uitvoeren door knikkers te
verplaatsen.
Bijdoen: klik op de
knikkers bovenaan rechts.
Wegnemen: klik op de
knikkers in het bakje.
De leerlingen kunnen
ook onmiddellijk de som intikken zonder de knikkers te
verplaatsen.
Brug
De voorstelling is aangepast. Zie afdruk
onderaan.
|
|
De bewerking wordt nu
voorgesteld door een sprong op de getallenlijn. Bij de brugsommen,
springt Lars in twee sprongetjes: eerst tot het tiental, dan de
rest.
|
|
In dit scenario
focussen we op analogie.
Door met de muis over
het rekenrek te slepen, worden achtereenvolgens 18 +
4 28+ 4 38 + 4 en.. ingekleurd.
De overeenkomst tussen die bewerkingen is duidelijk.
Elke opdracht is dubbel.
Gradatie Aanvankelijk wordt de basissom (8+4) door het
programma ingevuld. Vanaf de derde opdracht niet
meer.
|
|
De opgave wordt af en
toe onzichtbaar.
Er kan hulp worden gevraagd.
Gradatie
Vanaf opgave 6 enkel nog hulp na een
fout.
|