Best leuk zo'n
breuk 2 dS |
||
Ideaal om gericht te werken aan de eindterm |
Scenario's | |||
In Best leuk zo’n breuk leggen wij het accent op het gebruik van de
simulatiekracht van de computer om contexten weer te geven en te
experimenteren met wiskundige schema’s zoals in de praktijk niet
mogelijk is. |
|||
OpbouwDertig scenario's. De scenario's vormen een leertraject waarbij volgende leerinhouden systematisch aan bod komen:- breuk als operator. Functie van teller en noemer bij het voorstellen en omrekenen van breuken (2/3 van 24) - breuk als getal. Breuken situeren en ordenen op een getallenlijn. - breuken herstructureren. Gemengde getallen <-> onechte breuken. - breuken vergelijken. Vergelijkingsstrategieën. Gelijkwaardige breuken. Breuken vereenvoudigen. - procedures. Gelijknamige breuken optellen en aftrekken. Getal +/- breuk. Breuken gelijknamig maken. Dit zijn de leerinhouden die volgens de leerplannen dienen aangezet in het vierde leerjaar en herhaald en verdiept worden in het vijfde leerjaar. Vijf extra simulaties voor klassikale instructie. Breukendiagrammen, breukentafels, verdeelsimulator, zwembadsimulator, deel-geheel-simulator. |
|||
VERLOOP
OEFENREEKS. Bij elk scenario doorlopen de leerlingen drie stappen.
- Eerst krijgen ze een geanimeerde
film. Daarin krijg ze
instructie over de opdracht ('wat moet ik doen?) en enkele tips voor
de aanpak ('hoe pak ik het aan?). |
|||
* Elk scenario wordt op
een leuke en uitdagende manier aan de leerlingen voorgesteld via een korte
filmclip. |
|||
HULPVOORSTELLINGEN en SIMULATIES
Breuk als operator. Hoger,Lager simulatie.
Breuken tekenen op rechthoek,cirkel, strook, lijnstuk, halve cirkel. |
|||
LERARENGEDEELTEHet lerarengedeelte kan op elk moment vanuit het openingsscherm worden opgestart.a. Snel op weg. b. Schermafdrukken van alle scenario's met aanduiding leerdoel. c. Aanmaken en wijzigen van leerlingenlijsten. d. Leerlingvolgsysteem: * vorderingen per leerling met antwoordanalyse e. Blikvangers. Didactische en gebruikstips f. Basisinstellingen. De leerplannen verschillen in de notatie van gemengde getallen:: 1 en 1/3 of 1 1/3 U kunt hier eenmalig instellen welke notatie u verkiest. Het programma houdt er rekening mee. |