Best leuk zo'n breuk 1
biedt 40 scenario's rond breuken.

Versie 2.0 dS werd ontwikkeld vanuit de idee dat het gebruik van digitale schoolborden het breukenonderwijs grondig zal veranderen.
Best leuk zo'n breuk biedt unieke faciliteiten om het demonstreren en het individueel oefenen naadloos op elkaar af te stemmen.

Doelgroep: 3de en 4de lj.

Nu met 5 extra simulaties voor het digitaal bord en  5 mini-games

Scenario's

Handleiding  

 Best leuk zo'n breuk 2

 Demoversie

Bestellen

Bij de titel

In Best leuk zoín breuk leggen wij  het accent op het gebruik van de simulatiekracht van de computer om contexten weer te geven en te experimenteren met wiskundige schemaís zoals in de praktijk niet  mogelijk is.  De meeste  oefenscenario's zijn gekoppeld aan zo'n simulatie.
Om de motivatie te verhogen worden de leerlingen  geconfronteerd met juf Dotje en de breukenbende. Ook zijn de beloningspelletjes.
Deze elementen maken dat de leerlingen het leren over breuken best wel leuk vinden.

Opbouw


3
0 leer- en oefenscenario's.
De scenario's zijn gegroepeerd in vijf leertrajecten
 A. Lekkere breuken .Verdelen van objecten en meetkundige figuren. Stambreuken.
B. Eerlijk verdelen. Verdelen van telbare hoeveelheden. Stambreuken omrekenen: 1/3 van 24
C. Mag het iets meer zijn?  Echte breuken. Diagrammen. Functie teller
D. Reken slim  Omrekenen: 2/83 van 24   Toepassingssituaties breuken.
E. Maatwerk. Lengte, inhoud, gewicht, tijdsduur. Herleiden: 1/2  m = .. cm
5 educatieve spelletje om alleen of met twee te spelen:
5 extra regisseerbare simulaties voor het digitaal schoolbord
 


Blauwe scenario's
 

Bij sommige scenario's start de oefenreeks NIET onmiddellijk.
De leerlingen krijgen eerst de kans om te experimenteren met de simulaties.
De bedoeling is dat zen nieuwe inzichten en vaardigheden verwerven die dan verder worden ingeoefend.
Bij de blauwe scenario's doorlopen de leerlingen m.a.w.  alle fasen van taakgericht werken:
wat moet ik doen -> hoe pak ik het aan -> ik doe het -> deed ik het goed?
 

Faciliteiten


* Adaptieve regeling van de moeilijkheidsgraad


Een oefenreeks bestaat uit 7 opgaven. Opgaven 1 tot 5 zijn voor alle leerlingen dezelfde.
Na de vijfde opgave neemt het programma een beslissing. Het werkt als volgt.


Vijfde opgave correct opgelost? Er worden twee verdiepingsopdrachten aangeboden.
Vijfde opgave fout opgelost? Er worden twee opgaven aangeboden met dezelfde moeilijkheidsgraad
.

* Foutgerichte feedback. Het programma herkent foutencategorieŽn (fout in noemer, teller..) en biedt contextuele hulp.
* Computerbeheerd doorlopen van de scenario's. Bij het inloggen gaat het programma na welk scenario de vorige keer werd afgewerkt en stelt de parameters in voor de nieuwe oefensessie.
* Van elke oefensessie wordt procesgerichte informatie opgeslagen. Van elke oefenreeks wordt een antwoordanalyse bijgehouden.
* GeÔntegreerd leraargedeelte met o.m. leerlingvolgsysteem.  
 

 

De talloze simulaties bieden uitzonderlijke mogelijkheden voor demonstratie op het digitaal schoolbord. Tijdens de demonstratie, kunt u de bordeigen software gebruiken.
Bovendien biedt het programma vijf extra regisseerbare simulaties. Die simulaties staan los van opgaven. U neemt zelf de regie in hand: snoep  en taart verdelen, verdelen, diagrammen tekenen, een maatbeker vullen... U bedenkt zelf de opgaven, geeft feedback, ...


In het pakket zijn vijf mini-games ingebouwd: Galgje, Pacman, Memory, Race en S-kid.
Op Galgje na, zijn die spelletje gekoppeld aan opdrachten i.v.m. breuken. Galgje is een woordspel.
De spelletjes zijn niet zonder meer toegankelijk. De leerlingen moeten eerst  een leertraject doorlopen. zo is Galgje pas toegankelijk na A6, Pacman na B6 enz.. Memory en S-kid zijn bedoeld om met twee te spelen.
Historiek
 

Best leuk zo'n breuk 1 versie 1 dateert van 1999.  Het was een grafische 16bit-applicatie. Daardoor was het programma niet compatibel met Windows 7. De nieuwe versie werkt onder alle Windows versies.
Een aantal scenario's uit versie 1 werden overgenomen en herwerkt. Daarnaast zijn er heel wat nieuwe scenario's.