|
||||
Opbouw |
Tafeltje rep je telt 20 basisscenario's, 4 testscenario's en 4 beloningsspelletjes De basisscenario's
zijn zo geordend dat de moeilijkheidsgraad geleidelijk verhoogd wordt: van
vingertellen en opbouw van de maaltafels over delen, mix- en
tempo-oefeningen tot delen met rest. |
|||
Instellen |
Manueel instellen. U bepaalt zelf welke tafels geoefend worden en welk scenario wordt opgestart. Alle combinaties zijn mogelijk. ![]() Computerbeheerd instellen. U kiest één van de 70 voorgeprogrammeerde leertrajecten. ![]() Het programma kiest autonoom 5 scenario's in stijgende moeilijkheidsgraad. De leerlingen starten bij 'dobbelsteen 1' (hier schakelen). Als ze hun persoonlijke CB-norm (bv. 85%) halen, gaan ze automatisch door naar dobbelsteen 2. Als beloning voor het succesvol doorlopen van het hele leertraject krijgen ze een 'zes' en toegang tot 'Gerdies Games' Het computerbeheerd instellen geeft u een maximum comfort en dat zowel bij het oefenen in een computerklas als bij het gebruik in hoekenwerk of doorschuifsysteem. De leerlingen werken op eigen niveau en in eigen tempo. U bent bevrijd van het instellen en kunt helpen waar nodig. De CB-norm kunt u met een paar muisklikken instellen op maat van uw klas of van elke leerling afzonderlijk. Het is zelfs mogelijk een eigen 'joker'-traject in te stellen. |
|||
Oefenverloop |
![]()
|
Een oefenreeks telt 10 parallelle opdrachten
(schermafdruk: schakelen bij maaltafel). De opdracht is gekoppeld aan een simulatie (hier wordt het wisselen gesimuleerd; ook de stippenvoorstelling wordt bijgewerkt). Bij elke opgave krijgt de leerling 2 kansen. Op de scorestrook kunt u de vorderingen van de leerlingen makkelijk volgen.
Op het einde van de oefenreeks verschijnt een rapport. Daarop kunt u de opgaven aflezen, de gemaakte fouten én de reactiesnelheid bij elke opgave. Het rapport wordt opgeslagen in het volgsysteem. |
||
Toetsscenario's![]() |
Turbotests: één minuuttest en duurtest.
Alle tafels. De behaalde scores worden bijgehouden als 'record'. De leerling
krijgt info over zijn persoonlijke struikelblokken en wordt zo op weg
geholpen om de eigen grenze te verleggen. |
|||
Digitaal schoolbord |
Alle
scenario's kunnen zonder meer op het digitaal schoolbord interactief
doorgenomen. |
|||
Leraargedeelte |
Het leraargedeelte i kan op elk moment vanuit
het openingsscherm worden opgestart.![]() a.
Handleiding. Snel op weg. Info over alle scenario's. Didactische tips.
Kan ook thuis worden geraadpleegd. |
|||
Het tafelatomium (zie schermafdruk bovenaan) |
Het tafelatomium is een
bijzonder krachtig schema. Het suggereert een aantal 'slimme' strategieën: bv. 4x is het dubbel van 2x 5x is de helft van 10x 6x is 1 keer meer dan 5x enz... De leerlingen kunnen het atomium in alle richtingen doorlopen. Ze zijn vrij de voorgestelde 'tips' te gebruiken'. Indien ze opteren om het scenario te oefenen op een 'hoger niveau' zijn bepaalde richtingen in het atomium gesloten. Dat veronderstelt dat ze een hogere oplossingsstrategie (verdubbelen) hanteren. |
|||
Schoolversie - Thuisversie |
Tafeltje rep je bestaat
in schoolversie en in thuisversie. De oefenscenario's zijn in beide versies identiek. Het leraargedeelte is in de thuisversie minder uitgebreid. Er kunnen bv. geen klaslijsten worden aangemaakt. |
|||
Historiek Van Spits met Bits Tafels tot Tafeltje rep je |
Spits met Bits Tafels verscheen in 1995. Het programma sloot perfect aan bij de toenmalige visie op 'aanleren van de tafels' en de methodes die toen in de klas werden gebruikt. De recente methodes volgen een andere leerlijn. Het bleek technisch onmogelijk om het bestaande programma hieraan aan te passen. Daarom ontwikkelden we Tafeltje rep je. Versie 1.0 verscheen in 2005. De versie telde 10 scenario's. De huidige versie 3.0 verscheen in 2011. |