Alle leerplannen voorzien het experimenteren met
de relatie tussen afstand, snelheid en tijd.
Het is een vrij lastig leerstofonderdeel. Naast
het correct interpreteren van de relatie komen er ook herleidingen
tussen diverse maateenheden om het hoekje kijken (van m/sec naar
km/uur). Daarbij kruisen het tiendelig en het zestigtallig
maatstelsel elkaar.
Het medium computer biedt ons nieuwe
mogelijkheden om deze relatie bij de leerlingen te introduceren. We
kunnen immers zowel de snelheid, de verstreken tijd en afgelegde
afstand virtueel weergeven.
Op die manier kunnen de leerlingen verschillen in
snelheid meebeleven.
Zoals dat in de meeste handboeken gebeurt,
hanteren we verder een verhoudingstabel om de relatie
numeriek weer te geven als basis van de berekeningen.
Hoe pakken we het aan?
|
We combineren het verstrijken van de tijd op een
chronometer met een grafische voorstelling van een zwemmer en de
digitale notatie van de verstreken tijd.
In de verhoudingstabel wordt de af te lezen informatie geleidelijk
opgebouwd.
|
|
Berekeningen i.v.m. de
vertrektijd, aankomstrijd en reistijd van een busreis.
|
|
Duel. Omrekeningsopdrachten in tabelvorm. Zoek de
tijd of de afstand als de snelheid gegeven is.
|
Ter info..
Blok G en H sluit nauw aan elkaar aan. In beide
gevallen gaat het om dienstregelingen.
We maken wel een duidelijk onderscheid in
opdrachten.
In blok E ligt het accent op het 'beleven' van
snelheid en de basisomzettingen. DE opdrachten zijn
'gesloten'.
In blok F focussen we op snelheidsgrafoieken. De
opdrachten in fase 2 zijn 'open'.