In dit blok werken we rond de relatie tussen
minuut en seconde. W hanteren een chronometer en een digitale
'wedstrijdklok' (minuten en seconden) om de verstreken tijd te
meten.
Hoe pakken we het aan?
|
We focussen even op het beleven van een
tijdspanne van enkele seconden.
De leerlingen maken kennis met onze beide hulpmiddelen: de
chronometer en de wedstrijdklok.
|
|
We oefenen op het vlot aflezen van de chronometer
en het omzetten van de afgelezen tijd op de wedstrijdklok.
|
|
Duel. Opgaven als: 1 min + 10 sec. =
? We hanteren de chronometer als hulp en als opgave.
Voorstelling:
atletiekstadion.
|
Tip
Het is wenselijk om eens de werking van een
échte chronometer (stopwatch) te demonstreren.
De chronometer die wij in het programma gebruiken, wijkt enigszins
af van het standaardmodel.
- Bij een standaardmodel kun je de tijd in
minuten aflezen tot 60 minuten.
- Bij ons model beperken we dat tot 4
minuten.
Leerplan
- Tijdsduur aflezen in minuten en seconden.
- Betekenisvolle herleidingen uitvoeren: 1 min. =
60 sec.
- Gebruikelijke instrumenten correct gebruiken
bij metingen van tijdsduur: chronometer.