Dit blok sluit nauw aan bij het voorgaande.
Ook nu gaat het om het optimaal verwerken van
dienstregelingen en informatieschermen.
Er zijn wel een paar verschillen.
a. De informatie van dienstregelingen van trein
in tabelvorm is tegenwoordig verspreid over diverse
'plaatsen':
- in de hall van het station vind je een
infoscherm met daarop info over de treinen die binnenkort
vertrekken. U leest er af welk spoor en hoe laat de trein vertrekt
(eventueel de vertraging);
- bij elk perron krijg je informatie over de
eerstvolgende trein die er vertrekt. Daarop kun je ook aflezen
welke de tussenstations zijn en hoe laat je op elke bestemming
aankomt;
- voor een overzicht van ALLE treinen met
bestemmingen moet je naar de gele biljetten.
b. De reisduur is in de meeste gevallen langer
dan bij lijnbussen.
Hoe pakken we het aan?
|
We combineren de informatie zoals die op een
stationsscherm verschijnt met een voorstelling van de reisweg op
kaart.
|
|
Open opdrachten. De leerlingen moeten de
informatie zoals die zichtbaar is in stations analyseren.
|
|
Duel. Om het snelst de aankomsttijd berekenen als
vertrektijd en reisduur gegeven zijn.
Voorstelling: kaart van
België met treintraject Oostende-Eupen.
|