Alle leerplannen voorzien het kunnen aflezen van
dienstregelingen (bus, trein).
De laatste jaren is de diversiteit in
voorstelling sterk doorgenomen. Vroeger waren het vooral de
'gele'- biljettten in de treinstations en de tabellen van de
bus.
Deze informatie wordt tegenwoordig in elk station
aangevuld met grote schermen waarop actuele informatie voor
reizigers wordt weergegeven. Op de perrons worden analoge en
digitale klokken vaak naast elkaar gebruikt.
Wie tegenwoordig in een station rondloopt moet
dus over een flinke bagage kloklezen beschikken om alle inforamtie
adequaat te verwerken.
Hoe pakken we het aan?
|
We combineren een dienstregeling van een lijnbus
met een grafische voorstelling van de reisroute zoals die in Google
Maps kennen.
De voorstelling van de reisroute laat toe om de tijdsduur tussen
diverse bushalten te illustreren.
|
|
Berekeningen i.v.m. de
vertrektijd, aankomstrijd en reistijd van een busreis.
|
|
Duel. Om het snelst een de reisduur berekenen als
de vertrektijd en aankomsttijd gegeven zijn.
Voorstelling: kaart van de kuststreek met aanduiding van de
reisroute van de kusttram (De Panne- Knokke-Heist).
|
Ter info..
Blok E en F sluit nauw aan elkaar aan. In beide
gevallen gaat het om dienstregelingen.
We maken wel een duidelijk onderscheid in
opdrachten.
In blok E zijn de opdrachten 'gesloten': bereken
het tijdsverschil, de begintijd..
In blok F zijn de opdrachten 'open'. Het gaat
over het correct interpreteren en combineren van informatie.