In deze module oefenen we sommen van de vorm
TE - E met overschrijding van het tiental.
Het accent ligt op het aanleren van de
basisstrategie: 12 - 3 = 12 - 2 - 1
In het tweede deel worden ook niet-brugsommen
aangeboden zoals 15 - 2.
Scenario's
In scenario 1 en 3 werken rond de simulatie
van het spookrestaurant.
De brugstrategie wordt er op een ludieke manier
geïntroduceerd.
In scenario 3 stellen de strategie ook nog eens
voor op de spronglijn.
In scenario 4 laten we kinderen 'ervaren dat het
bij een aftrekking als 11-9 vorodeliger is om niet te splitsen maar
aant e vullen.
In scenario 5 en 6 komen ook puntsommen aan
bod.
In scenario 7 en 8 oefenen we onder
tempodruk.
In scenario 9 tot 12 komen er ook niet
-brugsommen aan bod.
Scenario 13 tenslotte is een test.
Instellen moeilijkheidsgraad
Bij de min-brugoefeningen wordt de moeilijkheid
vooral bepaald door de grootte van het eerste getal.
Ook de grootte van de aftrekker speelt een
rol.
Er zijn nog andere factoren die spelen zoals het
abstractieniveau van de voorstelling;
Voor meer info daarover: zie de diverse
scenario's.
Score
De score is aangepast aan het thema van de
scenario's.
Zo zijn er bij de oefeningen rond het
spookrestauarant ijsjes te verdienen.
Leerplandoelen:
- Rekenhandelingen omzetten in formules en omgekeerd.
- Correcte resultaten van elementaire
aftrekkingen (som <= 20) kennen.
- Aftrekken volgens standaardprocedures
- Relatie zien tussen optellen en
aftrekken: 11 - 9 kun je oplossen door 9 + . = 11