In elke module wordt een leertraject uitgewerkt.
De scenario's zijn geordend: van inzicht over oefenen tot
testen.
* Bij de scenario's waarbij op inzicht wordt
gewerkt ligt het accent op het interpreteren simulaties van
wiskundige contexten en het begrijpen van diverse
notatievormen.
bv.module Splits: omzetten van een
splitshandeling (splitsbaan, spookwolk) in een splits- en
somnoatie
* Bij de inoefenscenario's worden de nieuwe
vaardigheden verder ingeoefend en verinnerlijkt. De beoogde
rekenvaardigheid wordt in diverse contexten toegepast. Ook
wordt de abstractiegraad van de voorstelling geleidelijk aan
verhoogd. De bedoeling is dat de leerlingen uiteindelijk de opgaven
zonder hulp (op abstract niveau) kunnen oplossen.
bv. module Splits. Doel: het ontbrekende deel of
het geheel zoeken. De 'gegeven' hoeveelheden worden aanvankelijk
telbaar weergegeven, later worden ze verborgen
* Bij de testscenario's willen we nagaan in
hoeverre de beoogde rekenvaardigheid verworven is. Bij die
scenario's krijgen de leerlingen GEEN hulp meer en vaak wordt er
geoefend onder tempodruk (rode scenario's).
bv. module splits: er zijn twee tempo-oefeningen.
Details module splits.
Gradatie binnen getalbereik.
Bij elke module kan verder het getalbereik worden
ingesteld. Daardoor kan eenzelfde scenario op meeerdere momenten in
het schooljaar worden aangeboden. Door een combinatie van scenario
en getalbereik kunt u in de module SPLITS op die manier 80
oefenreeksen samenstellen. Die veelheid laat toe de leerlingen
meeerdere oefenreeksen na elkaar te laten spelen waarbij de
moeilijkheidsgraad heel geleidelijk wordt opgedreven.
Van leertraject naar CB-leerlijn (CB =
computerbeheerd)
Bij elke module hoort ook een CB-leerlijn. Daarin
zijn 20 (of meer) van de mogelijke oefenreeksen geselcteerd en
geordend in stijgende moeilijkheidsgraad.
bv. In de module SPLITS zijn dat er bv. 40. Aanvankelijk is het
getalbereik beperkt (tot 5) en komen vooral de inzichtbevorderende
scenario's aan bod. De splitsingen tot 5 worden ingeoefend.
Vervolgens wordt het getalbereik verhoogd. Het zijn nu vooral de
inoefenscenario's die aan bod komen. Af en toe wordt er ook een
testscenario tussengevoegd. De CB-leerlijn eindigt met een aantal
testscenario's.