Wat valt er te leren?
Oefeningen van de vorm E1 + E2 oplossen waarbij
de som > 10 en E1< E2
Ervaren en toepassen dat de volgorde van de
termen in een optelling geen invloed heeft op het resultaat
(schakelen)
Hulpvoorstelling: spookwolken (zie module
SPLITS)
Oefenverloop
Klik op de schakelpijlen om de getallen in de
opgave van plaats te wisselen.
Ook de spookjes in de wolken wisselen van plaats.
Klik nog eens om de oorspronkelijke positie te
herstellen.
De leerlingen beslissen VRIJ of ze het
schakelen concreet uitvoeren.
Ze kunnen het ook MENTAAL doen of zelf helemaal niet.
Vleugje didactiek: schakelen
Wie het schakelen toepast halveert min of meer
het aantal brugoefeningen.
In de CB-leerlijn wordt dit scenario aangeboden
vooral gewerkt wordt met grotere optellers (bv. 6 + 9)
Ga na welke leerlingen het rekenvoordeel 'zien'
bij dergelijke opgaven.
Wat valt er te leren?
Het ontbrekende deel van een splitsing vinden
door aan te vullen of af te trekken
Hulpvoostelling: knikkers of kwadraatbeeld.
Oefenverloop
Er verschijnt een splitsnotatie ZONDER
hulpvoorstelling. Die kan de leerling op elk moment oproepen.
De hulpvoorstelling toont het geheel
Gradatie
Vanaf de zesde opgave kunnen ze enkel nog de
hulpvoorstelling oproepen bij de herkansing>..
Vleugje didactiek: aanvullen of
aftrekken
Oefeningen als 18 = 14 + . kun je makkelijkst
oplossen door 'aan te vullen'. Hoeveel moet er nog bij?
oefeningen als 18 = 4 + . kun je makkelijker
oplossen door 'af te trekken'.
Het loont de moeite na te gaan in hoeverre
leerlingen beide strategieën beheersen en spontaan
toepassen.