Van formule naar
handeling
Wat valt er te leren?
Bij brugoefeningen de juiste splitsformule kunnen
noteren en uitrekenen.
Oefenverloop
De spookjes in de binnenkomende wolk zijn
onzichtbaar.
Daardoor kunnen we ze niet splitsen.
We moeten de splitsfomule intikken. Als die
correct is, zet Filipo het licht op groen.
De wolk wordt gesplitst. De spookjes blijven
onzichtbaar.
Nadat we de som hebben ingetikt, gaan ze aan
tafel.
Koppeling handeling <->
formule
Ook nu is die heel strikt en reageert het
programma op de aard van de fout.
|
|
|
De splitsing is onmogelijk.
Reactie: "Ik kan 4 niet
splitsen in 3 en 2"
|
De splitsing is mogelijk maar voldoet niet aan
het reglement van chef Filipo.
De wolk wordt gesplitst, maar de spookjes mogen niet aan
tafel.
|
Verkeerde som.
"Teveel soep" of
"Geen soep genoeg."
|
Gradatie
Getalmoeilijkheid: 4 niveaus (zie
hoger)
Abstractieniveau: Bits regelt
De gordijnen (boven./onder) kunnen worden
gesloten. Door een klik op de grijze wolk, worden de spookjes
zichtbaar.
Dit laat toe de oefening op meerdere niveaus te
oefenen:
Niveau 1: gordijnen open, wolk open
Niveau 2: gordijnen open, wolk toe (=
standaard niveau)
NIveau 3: gordijnen toe (onder en/of boven) ,
wolk open
Niveau 4: gordijnen toe (onder en/of boven),
wolk toe
De moeilijkheidsgraad wordt tijdens het oefenen,
adaptief geregeld door prof Bits.
Hij doorloopt de vier niveaus.
De leerling kan evenwel het abstractieniveau
wijzigen door te klikken op de gordijnen of de wolk.