|
KLOKVAST Met uniek systeem
voor coöperatief leren.
|
||
Met
15 extra, regisseerbare simulaties voor demonstratie
op het digitaal schoolbord.
|
|||
|
|
Kloktrainer.
Doelgroep: 3de tot 5de lj.
Leerinhoud: * kloklezen tot op één minuut en één seconde nauwkeurig; * tijdsduur en tijdsverschil berekenen; * wijzerklok, digitale klok, tijdlijnen. Verloop De leerlingen oefenen best individueel. Bij het inloggen kiest het programma een traject en een startscenario volgens de vroegere prestaties van elke leerling (=computerbeheerd instellen). Deze instelling is niet bindend. Er kan voor een ander instappunt worden gekozen. Faciliteiten * Alle klokken en tijdlijnen e.d. zijn interactief. * Tijdens het oefenen wordt de moeilijkheidsgraad adaptief geregeld. * Van elke afgewerkte oefenreeks wordt een antwoordanalyse weggeschreven in het ingebouwde volgssysteem. |
|
Er zijn 6 leertrajecten.
Elk traject telt 5 oefenscenario’s en een duospel. Totaal: 36 oefenscenario’s. De scenario’s zijn geordend in stijgende moeilijkheidsgraad |
||
|
KlokvastPLUS
Doelgroep: 4de tot 6de lj.
Leerinhouden: 1 Weekplanner. Grafisch weergeven. Interpreteren en zelf opbouwen . 2 Maand en jaar kalender. Digitale kalenders hanteren. Tijdsverschil in dagen. 3. Televisiegids. Grafisch weergeven. Interpreteren en zelf opbouwen. Tijdsduur berekenen. 4. Dienstregeling bus. Van kaart naar dienstregeling. Reisduur berekenen. 5. Trein. Diverse informatieborden interpreteren. Open opdrachten. 6. Sport en tijd. Begrijpen hoe een chronometer werkt. Tijdsverloop weergeven in minuten en seconden. 7. Jeugdvoetbal. Werking stadionklok begrijpen. Wedstrijdverloop weergeven op een tijdlijn. 8. Voetbalverslag. Tijdsaanduidingen bij voetbalwedstrijden begrijpen en toepassen. 9 en 10. Afstand, snelheid en tijd. Basisomrekeningen. Open opdrachten.
Werkwijze:
coöperatief leren.
|
|
|
||
Leerinhoud |
KLOK-WEB-SPEURTOCHT
Doelgroep: 5de en 6de lj.![]() 1. Naar de zoo. Reismiddel: trein. Dienstregeling opzoeken op de website van de NMBS. 2. Naar zee. Reismiddel: auto. Tijdsduur opzoeken via Google Maps 3. Naar een pretpark. Reismiddel: auto of trein. Zie hoger. 4. Naar het serpentarium. Reismiddel: kusttram. Dienstregeling van de Lijn. 5. De grote oorlog. Reismiddel: eigen vervoer. Websites: ‘In flanders fields’ en ‘De groote oorlog’ Werkwijze coöperatief leren * De leerlingen werken per twee of per drie. Ze kiezen een thema. * Ze krijgen een duidelijk opdracht. Die bestaat uit twee delen: - informatie over openingstijden en dienstregelingen raadplegen op het net - aan de klas presenteren wat ze gevonden hebben en hoe ze te werk zijn gegaan. De leerlingen moeten niet zelf op zoek gaan naar de websites waarop de informatie te vinden is. De hyperlinks naar de websites zijn in het programma opgenomen. |
|
Welke simulaties?
|
DIGIBORD+ -Leerkrachtassistent. Alle scenario's uit Klokvast kunnen zonder meer interactief gebruikt worden op het digitaal schoolbord. Daarnaast biedt KLOKVAST 15 DIGIBORD+ simulaties, speciaal ontwikkeld voor demonstratiedoeleinden. Hoe werken de digibord+ simulaties? De digibord+ simulaties zijn niet gebonden aan opgaven of thema’s. U bepaalt zelf aan welke leerinhouden u via deze simulaties wil werken. U stel zelf de paramaters in (bv.layout van de klok, tijdlijn ..) en bepaalt zo de moeilijkheidsgraad van de simulatie. Op elk ogenblik kunt u die parameters wijzigen, de simulatie resetten, enz.. Ook is het mogelijk een aangepast invoerklavier op te roepen om bv. tijdsnotaties in te voeren. De simulatie reageert op de invoer van de leerlingen maar evalueert niet. Die inhoudelijke feedback geeft u zelf. |