In de module PIJL oefenen we
een som als weergave van een verandering in de tijd
(bussommen)
4 + 2 = 6
=> Eerst waren er 4, toen kwamen
er 2 bij, nu zijn er 6.
Deze drie tijdsmomenten kan men functioneel
voorstellen met een pijl.
.
Naast de notatie in pijlvorm, gebruiken we ook
gewone somnotaties.
Later in vlag 5 introduceren we
veeltermen. Ook die worden op twee manieren
genoteerd.
Animaties - Digbord+
Om het verband tussen de rekenhandeling en de
notatie duidelijk te maken vertrekken we van enkele speelse
contexten: een strip, een spookbus en machientjes.
In de leerkrachtassistent vindt u drie
simulaties die u toelaten deze contexten in de klas te
introduceren.
16 Strip. Het stripverhaal toont duidelijk de
drie fasen: hoe het begint (eerst), hoe het verandert (dan) en de
eindsituatie (nu). De drie fasen blijven de hele tijd zichtbaar.
Sluit aan bij scenario's 1,2,6 en 7
17. Bussom (spookbus). Hier kunnen we slechts
één van de drie fasen zien: zoals bij het
busverhaal.
18 Veeltermen. Variant op de bussom.
Er zijn nu twee haltes.
Van strip naar pijl (scenario's 1,2,6 en
7)
In die scenario's werken met stripverhalen
(telkens 3 tekeningen). De 3 tekeningen geven de drie momenten
weer.
In scenario 1 wordt de strip als een film
afgespeeld. Het bijvoegen of wegnemen wordt visueel weergegeven. De
leerling moet het verhaal vertalen in een
pijlnotatie.
In de andere scenario's moeten de leerlingen een
onvolledige pijl- of somnotatie aanvullen.
Van spookbus naar som en veelterm. (scenario's
3, 4, 11, 12 en 13 )
De simultie laat een spookwolk bewegen over
een landschap.
De spookjes springen als valschermspringers
-(min) of stijgen omhoog als supermannetjes (plus). De leerlingen
moeten het verband zien tussen voorstelling en
pijl/somnotatie
Machientjes (scenario's 8 en 9)
Bij deze scenario's komen plus en min door elkaar
aan bod.
Een kwadraatbeeld wordt in een machine geplaatst en komt er
getransformeerd uit.
Ook nu moeten de leerlingen het gebeuren
relateren aan de pijl/somnotatie
Tempo (scenario 5) -Testen (scenario's 14 tot
16) - Veeltermen
In deze scenario's oefenen we de verworven
rekenvaardigheden verder in.
Ook introduceren we veeltermen in een 'veranderingsituatie' bv.
7 -3 + 1
Leerplan
* Situaties omzetten in formules en
omgekeerd
* Notatiewijzen kunnen gebruiken in diverse
situaties
* Structuur van somformules begrijpen en
toepassen
* Termen als plus, bij, bijdoen, optellen,
wegnemen, min, eerst, dan nu
* Symbolen: plus, min
* Inzicht in de relatie tussen optellen en
aftrekken
* De correcte resultaten bij optellingen en
aftrekkingen tot 10 paraat kennen.