In vlag 4 werken we rond puntsommen in
vergelijkingsschema.
De puntsom wordt hier voorgesteld als een
vergelijking.
Beide delen van de somformule zijn van elkaar
gescheiden en het =-teken staat los in het
midden.
Het is de bedoeling dat we bij het oplossen van de
puntsom volgende redenering toepassen:
‘ Het moet aan beide kanten van het teken
evenveel zijn. Dat doe ik door rechts 1 af te
trekken.’
We interpreteren het =-teken anders dan bij een
gewone som. Het teken fungeert als opdrachtteken: het moet
aan beide kanten evenveel zijn.
We gaan nog een stap verder. Bij een foutief
antwoord, doorstrepen we niet het ingevulde getal maar wel het
=-teken.
Het vergelijkingsteken fungeert m.a.w. ook als
evaluatieteken. Het is niet evenveel aan beide kanten; de som is
verkeerd opgelost.
Enkele schermafdrukken uit het oefengedeelte
ter verduidelijking
Opgave. Grijs =-teken.
OPDRACHT
EVALUATIE. Som goed ingevuld. Groen
teken.
EVALUATIE. Foutief. Doorstreept
teken.
Voor meer info over het waarom van deze
werkwijze: zie in de didactische handleiding (openingsscherm) bij
module MAAK =
Miss Evenveel
Om deze dubbele functie van het =- teken duidelijk
te maken, starten we met een verhaal: het verhaal van Miss
Evenveel, juf van het eerste leerjaar ergens in Vlaanderen. Ze is
nogal fanatiek: het moet altijd en overal evenveel zijn, zeker bij
puntsommen. Zo loopt ze geregeld door de klas met een speciaal
ontworpen =-stempel.
Het verhaal is een beetje
gek maar dat geeft niet. Integendeel...
Hoe gebruiken?
Start het werken rond vlag 4 met het verhaal van
Miss Evenveel. Druk het verhaal (PDF) af en neem het vooraf eens
door.
U kunt het best vertellen in combinatie met de
simulatie MAAK = uit de leerkrachtassistent (Digibord +) van
Spits met Bits 1.
Start SPITS MET BITS 1 op het digitaal schoolbord.
Klik op de Digibord+ knop.
Ga naar de tabkaart ‘REKENEN TOT 10’ . Klik op het
scenario met de stempel..
U komt in het openingsscherm met de foto van Miss
Evenveel.
Vertel...
Aanvullend kunt u de leerlingen scenario's 1 en 2 laten doornemen
op de pc.
Score
Scenario's 1 tot 5: aangepaste stempels
Scenario's 5 tot 10: breng de verliefde kwikkies
samen.
Bij deze scenario's krijgen de leerlingen 5
opgaven van de vorm a = b +/- ./ en 5 van de vorm
a +/- . = b
Bij elk juist antwoord klimt één van
beide figuurtjes 1 trede hoger.
Het linker figuurtje reageert op een oefening waarbij moet gewerkt
worden in het linker veld.
Door de onderlinge stand van de figuurtjes kunt u zien of de
plaats van het geheel een rol speelt bij de resultaten.
Instellen
Bij alle scenario's kunt het maximumbereik instellen (van 5 tot
10).
Leerplandoelen
* Rekenhandelingen (bijdoen, wegnemen, evenveel
maken..) uitvoeren en omzettten in formules.
* Hoeveelheden vergelijken en daarbij volgende
symbolen gebruiken: =, ≠, < en >