Het betreft hier de
scenario's T1 - T2 en T 3
Bij deze scenario's
oefenen de leerlingen onder tempodruk.
Ze moeten een doel
bereiken binnen een zekere tijd.
De tempodruk wordt op
een ludieke manier weergegeven:
bv. T1 (Naomi): ze
moeten de 400 m sneller lopen dan Naomi
Regeling
tempodruk
Het effect van oefenen
onder tempodruk, wordt grotendeels bepaald door een optimale
instelling van de tempodruk. Te hoog: de leerlingen raken
gefrusteerd en haken af. Te laag: weinig
stimulans.
Het programma biedt
hiervoor volgende faciliteiten.
*
Moeilijkheidsgraad aangeboden opgaven. Da bepalen de
leerlingen autonoom.
Zo kunnen ze in T1 de
bewerking kiezen (plus, min, mix) en de aangeboden getallen (tot
0,1 ...)
*
Tempodruk.
Bij T2 en T3 bepalen
de leerlingen zelf de tempodruk.
Bij T1 gebeurt dat
door de computer. Vooraleer de wedstrijd start, lopen de leerlingen
eerst een trainingsronde. Op basis van hun 'tijd', wordt de
snelheid van Naomi ingesteld.Ze lopen m.a.w. tegen zichzelf. Op die
manier kunnen ook minder knappe rekenaars een wedstrijd
winnen.
Deze adaptieve
regeling van de tempodruk is een unieke faciliteit van de EWOC
SOFTWARE.