Leertrajecten
Van opbouwen van inzicht tot testen.

Een wiskundeles is meestal opgebouwd volgens het stramien:
- aanbrengen nieuwe inzichten en/of vaardigheden;
- inoefen van de nieuwe leerstof;
- testen of het lesdoel bereikt is.
Bij een EWOC programma zijn de scenario's geordend volgens dit stramiern.
Implementatie in ZERO KOMMA NUL
ZERO KOMMA NUL telt 13 dergelijke leertrajecten. Elk traject telt 6 oefenscenario's.
Schermafdruk: traject I. Kommagetallen tot op 1 duizendste.
graphic
Scenario I1 is bedoeld om inzicht op te bouwen in het positiestelsel.
In scenario's I2 tot I4 oefenen we dat verder in o.m. door die getallen ook op de getallenlijn voor te stellen.?
Scenario I5 is een toepassingsscenario: we passen de opgebouwd kennis toe in een balanssimulatie.
In scenario A6 testen de leerlingen elkaar in de opgedane rekenvaardiheid.
Tijdsinvestering
Elk leertraject biedt voldoende oefenstof voor een lestijd van 30 à 40 min bv. in een computerklas.
Het laatste scenario van elk leertraject laat toe om leerlingen die sneller klaar zijn; zinvol verder te laten oefenen.