Van opbouwen van
inzicht tot testen.
Een wiskundeles is meestal opgebouwd volgens het
stramien:
- aanbrengen nieuwe
inzichten en/of vaardigheden;
- inoefen van de
nieuwe leerstof;
- testen of het
lesdoel bereikt is.
Bij een EWOC programma
zijn de scenario's geordend volgens dit
stramiern.
Implementatie in
ZERO KOMMA NUL
ZERO KOMMA NUL
telt 13 dergelijke leertrajecten. Elk traject telt 6
oefenscenario's.
Schermafdruk:
traject I. Kommagetallen tot op 1
duizendste.
Scenario I1 is bedoeld
om inzicht op te bouwen in het positiestelsel.
In scenario's I2 tot
I4 oefenen we dat verder in o.m. door die getallen ook op de
getallenlijn voor te stellen.?
Scenario I5 is een
toepassingsscenario: we passen de opgebouwd kennis toe in een
balanssimulatie.
In scenario A6 testen
de leerlingen elkaar in de opgedane
rekenvaardiheid.
Tijdsinvestering
Elk leertraject biedt
voldoende oefenstof voor een lestijd van 30 à 40 min bv. in
een computerklas.
Het laatste scenario
van elk leertraject laat toe om leerlingen die sneller klaar zijn;
zinvol verder te laten oefenen.