600 keer maatwerk - Leren van je fouten
Met EWOC heeft u, op elk moment van het schooljaar, meerdere
scenario's ter
beschikking die perfect aansluiten bij de vorderingen in de klas.
Elk scenario is leerstofspecifiek.
Dit betekent: aangepaste voorstelling en ...
inhoudelijke feedback.
Waar mogelijk wordt vertrokken vanuit een
simulatie van een wiskundige handeling.
bv. Spits met Bits 1: splitsbaan (splitsen) -
strip en spookbus (bussommen ) -
spookrestaurant (brugsommen) -
verhaal
van Sahib (getallen tot 20)
Dank zij de koppeling handeling <-> formule, is het
mogelijk inhoudelijke feedback tegeven.
Het programma geeft een hint (aanpassing voorstelling, identificatie
aard van de fout) die hen helpt om de fout te corrigeren.
Voorbeeld: Spits met Bits 1. Aanleren en inoefenen splitsingen.
De leerling krijgt twee reeksen met 5 splitsingen van 5.
Bij de eerste reeks kan hij de verdeling uitvoeren (verslepen blokjes- links)
Bij de tweede reeks is de voorstelliing onzichtbaar (rechts).
De leerling moet de splitshandeling 'mentaal' uitvoeren.
Bij een fout wordt de voorstelling opnieuw zichtbaar.
Bij bepaalde leerstofinhouden maken leerlingen
'typische' fouten.
Waar mogelijk worden die gesignaleerd.
Voorbeeld. Afdruk Zero komma nul. De leerling maakt een 'typische' fout (0,75 +
0,2 = 0,77)
Bij de herkansing toont het programma hoe het wel kan.
Door te klikken op de 'toverstaf' kan de leerling bij een volgende opgave,
de extra NUL oproepen.
'Leren van je fouten', zeg maar.
In totaal biedt EWOC meer dan 600 dergelijke scenario's:
van benoemen en splitsen van hoeveelheden (Spits met Bits 1) tot
herleidingsoefeningen en berekenen van volume (MR56).
Leertrajecten - Zelfstandig leren
De scenario's zijn gegroepeerd in leertrajecten bv. splitsen,
kloklezen, brugoefeningen, tafels, breuken, kommagetallen, cijferen, ...
Binnen elk traject zijn de aangeboden scenario's geordend
van opbouw van inzicht over inoefenen tot testen.
Afdruk Tafeltje rep je. 1 Teloefening. 2 Opbouw tafel
3. Tafelgetallen herkennen. 4 Strategie
: 6x = 5x + 1x 5 Tempo
In Tafeltje rep je zijn
40 trajecten voorgeprogrammeerd. Deze
trajecten kunnen de leerlingen zelfstandig doorlopen.
De computer stelt autonoom het passende traject samen rekening houdend
met de vorderingen van elke leerling.
U kunt vooraf voor elke leerling bepalen welk traject en de
doorstromingsnorm bepalen.
Adaptief - Oefenen in de zone van naaste ontwikkeling
EWOC software is in hoge mate adaptief.
De moeilijkheidsgraad wordt voor en tijdens het oefenen aangepast
aan de rekenvaardigheid van elke leerling.
Een leerling oefent dus op elk moment in de zone van naaste ontwikkeling
(cfr. ZILL leerplan).
Voorbeeld 1 : scorestrook uit
Spits met Bits 1 - brugoefeningen. Simulatie
spookrestaurant.
Het figuurtje geeft aan dat vanaf de 5de en 8ste oefening het
abstractieniveau wordt verhoogd.
Indien een leerling evenwel fouten maakt, zal het figuurtje zich naar
rechts verplaatsen.
De verhoging van het abstratieniveau wordt uitgesteld.
Voorbeeld 2.
Scorestrook Best leuk zo'n breuk 1.
De leerlingen doorlopen een
adaptief parcours.
Wie correct antwoordt op de vijfde opgave, krijgt verdiepingsleerstof.
Dit adaptief kenmerk is uniek voor software in
Vlaanderen!
Probeer en leerfase - Instructiefilms - Pre-teaching
Bij programma's van de bovenbouw start een oefenreeks niet
onmiddellijk.
De leerlingen krijgen eerst een instructieve videoclip te zien of kunnen
experimenteren met een simulatie.
Tijdens een oefensessie doorlopen ze m.a.w. de fasen die kenmerkend zijn
voor probleemoplossend werken:
* Fase 1: Wat moet ik doen? (clip)
* Fase 2: Hoe doe ik het?
(clip of simulatie)
* Fase 3: Ik doe het (oefenreeks)
* Fase 4:
Deed ik het goed? (procesinformatie)
Deze faciliteiten laten toe om leerlingen ook nieuwe leerstof te laten
verwerven.
Ideaal voor het inschakelen bij pre-teaching.
Leerkrachtassistent (Digibord +)
Als extra is in elke programma een leerkrachtassistent
ingebouwd.
Die biedt simulaties van rekenhandelingen en wiskundige schema's voor
gebruik op het digitaal schoolbord.
De leerkrachtassistent is meer dan zomaar een digitaal
bordboek.
De voorstellingen zijn immers interactief.
U kunt de rekenhandelingen effectief uitvoeren, net alsof u zou
werken met concreet materiaal.
In totaal zijn meer dan 200 dergelijke simulaties beschikbaar.
Optimale Integratie
Bovenstaande faciliteiten laten toe om ICT op
meerdere momenten van het leerproces in te schakelen.
*
Bij het aanbrengen van nieuwe leerstof als aanvulling bij het concreet
handelen met rekenmateriaal.
*
Voorafgaand of naast het werken met het handboek om de leerstof verder
in te oefenen.
*
Als toetsmiddel om te zien in hoeverre de beoogde leerdoelen gehaald
zijn.